• A legendák
  • A kezdetek
  • A világrekord

Charles Stewart Rolls

(1877-1910)

Charles Stewart Rolls 1877-ben született Londonban, John Allan Rolls gazdag monmouthshire-i földbirtokos harmadik fiaként. Az Eton-i iskola után Rolls gépészmérnöki tanulmányokat folytatott a cambridge-i Trinity College-ban, ahol hallgatóként elsőnek rendelkezett gépkocsival. Miután híres volt az autómániája, Rolls megkapta a "Dirty Rolls" és a "Petrolls" beceneveket.

Mire befejezte az egyetemet, Rolls már nagyhírű autóversenyző volt. 1903-ban megdöntötte a szárazföldi sebességi rekordot Dublinban, 30 lóerős Mors-szal, közel 83 km/h sebességgel.

Sporttevékenységének finanszírozására Rolls barátjával, Claude Johnsonnal létrehozta az első autókereskedéseket Nagy-Britanniában: C.S. Rolls & Co. néven. Együtt importálták és értékesítették a Peugeot gépkocsikat Franciaországból és a Minerva gépkocsikat Belgiumból.

Sir Frederick Henry Royce

(1863-1933)

A kiváltságos helyzetű Rolls-szal ellentétben, Henry Royce kilencéves korában már dolgozott. 1863-ban született az angliai Peterborough-ban, Royce újságokat adott el és távirathordó fiúként dolgozott, mielőtt vagyoni helyzete megváltozott.

14 éves korában Royce-t egyik nagynénje finanszírozta, hogy tanulmányokat kezdjen a Great Northern Railway Worksnél. A kor egyik legkiválóbb mérnöke alatt dolgozó Royce minden alkalmat megragadott, hogy képezze magát.

Royce csak egy használt kéthengeres francia Decauville vásárlásakor kezdett érdeklődni a gépkocsik építése iránt. Ösztönösen vágyott a tökéletességre és egy veleszületett munkamorálra, amely később a Rolls-Royce filozófia oszlopává vált: „Törekedjen a tökéletességre minden tettében. Vegye ki a létező legjobbakat, és tegye jobbá. Ha még nem létezik, tervezze meg.”

Miután építési hibákat talált a francia Decauville-ben, Royce megfogadta, hogy jobban jár saját autókészítéssel. 1903 végére megtervezte és megépítette első benzinmotorját - és 1904 áprilisában saját Royce 10 lóerős autójával hajtott be a városba.

Claude Goodman Johnson

(1864-1926)

A Rolls-Royce Limited 1906. március 15-én alakult meg. A márka létrehozásához jó marketing érzék is kellett. Amíg Rolls és Royce autók építésével és értékesítésével volt elfoglalva, Claude Johnson volt az, aki a kereskedelmi ügyvezető igazgató szerepbe lépett, és bővítette az új vállalkozás hírnevét. A nyilvánosság számára zseniális Claude Johnson annyira szerves szerepet játszott a vállalat sikerében, hogy „a kötőjel a Rolls-Royce-ban” néven vált ismertté.

Johnson egyik korai hirdetése a 40/50 lóerős autót így népszerűsítette: "A hathengeres Rolls-Royce – nem csak a legjobbak között van, de a világ legjobb autója." Ebben a pillanatban bevezette azt a kifejezést, amely örökre társult a Rolls-Royce-hoz.

Hihetetlenül hatékony volt Johnson döntése, miszerint a Rolls-Royce gépkocsik csendességét és megbízhatóságát elősegítő reklámkampányok sorozatát vezette be. Bemutatta kiváló teljesítményüket és globális teret engedett világszínvonalú mérnöki tevékenységüknek.

A többi már történelem.

A kezdetek

Henry Royce 1884-ben kezdett el mérnöki vállalkozást barátjával, Ernest Claremonttal, Royce Ltd. néven. Első autóját, a kéthengeres Royce 10-et 1904-ben készítette el, manchesteri gyárában.

Rolls és Royce először 1904. május 4-én találkoztak Manchesterben, a Midland Hotelben. Rolls, miután meglátta Royce kéthengeres 10 lóerős autóját, tudta, hogy megtalálta, amit keresett.

Annak ellenére, hogy a három- vagy négyhengeres autókat részesítette előnyben, Rolls-t lenyűgözte a Royce 10 típus, és 1904. december 23-án megállapodott Henry Royce-al abban, hogy az összes olyan autót átveszi, amelyet Royce készíthet:

  • 10 h.p. (7,5 kW) two-cylinder
  • 15 h.p. (11 kW) three-cylinder
  • 20 h.p. (15 kW) four-cylinder
  • 30 h.p. (22 kW) six-cylinder

Mindegyik Rolls-Royce néven szerepelne, és kizárólag Charles Rolls értékesítené.

Az első Rolls-Royce autót, a Rolls-Royce 10 h.p.-t 1904 decemberében a párizsi autószalonon mutatták be.

Rolls-Royce 40/50 h.p.

1907-ben a Rolls-Royce kereskedelmi és ügyvezető igazgatója, Claude Johnson külön megrendelést adott, egy 40/50 h.p. gépkocsira, amelyet bemutató autóként használnának. Az alvázszáma 60551, és a Barker kocsiépítő nyitott tetejű Roi-des-Belges karosszériát épített hozzá.

Az autót alumínium festékkel festették, és ezüstözött szerelvényeket kapott. Megjelenéséből adódóan és azért, mert ilyen csendes volt, Silver Ghost-nak (Ezüst Szellem) hívták, és a homlokfalon ilyen feliratú táblát helyeztek el. A rendszáma AX201 volt.

A Phantom I. 1925-ös bevezetése után a korábbi 40/50 h.p. modelleket Silver Ghosts néven ismerték, hogy elkerüljék a zavart. A névre eredetileg csak egy gépkocsi volt jogosult: a 60551 alvázszámú, AX201 rendszámú.

1908 márciusában Claude Johnsonnak sikerült meggyőznie Royce-t és a többi igazgatót arról, hogy a Rolls-Royce-nak kizárólag az új modellre kell koncentrálnia, és az összes korábbi modellt megszüntették. A 40/50 h.p. típusból több, mint 6000 darabot gyártottak 1925-ig.

A Silver Ghost részt vett az 1907-es skót megbízhatósági próbákon, és teljesített egy 15 000 mérföldes non-stop futást, amelyen 27 alkalommal tette meg az utat London és Glasgow között! Claude Johnson, Charles Rolls, Eric Platford és Reginald Macready vezették felváltva az autót, 40 nap alatt 14,371 mérföldet teljesítettek.

Az esemény nagy nyilvánosság előtt zajlott, mivel a Rolls-Royce be akarta mutatni, hogy milyen csendes és megbízható az új 40/50 h.p. gépkocsi.

Ebben a korszakban az autók közismertek voltak gyakori meghibásodásaik miatt, és olyan útviszonyokkal is meg kellett küzdeniük, amelyek korántsem voltak alkalmasak nagy sebességre.

A Rolls-Royce nagy kockázatot vállalt azzal, hogy újságírókat hívott meg az eseményre, de ez jól sikerült nekik, és az Ezüst Szellem sikeresen megdöntött egy hosszú rekordsorozatot. Izgalmas sztorikkal látta el a sajtót, amely a Rolls-Royce-t kedvező megvilágításban ábrázolta.

A tekintélyes brit Autocar magazin a Silver Ghost megismerése után a Rolls-Royce-t „a világ legjobb autójának” nevezte.

Mi történt az AX201-el?

  • 1908-ban megvásárolta egy magánszemély, aki az olaszországi nyaralásaihoz használta a Silver Ghost-ot.
  • 40 évvel később, 1948-ban a Rolls-Royce visszavásárolta az AX201-et.
  • 1984-ben a precíziós modellgyártó, Franklin Mint lefényképezte az AX201-et, és a fotók alapján (amelyek nagyon részletesek voltak) elkészítették az autó 1:12-es, 1:24-es és az 1:43-as öntvény modelljét. Ezek a makettek hamarosan a legkelendőbb modellek lettek.
    Ma az eredeti ár többszöröséért lehet megvásárolni ezeket a modelleket.
  • 1991-ben az SC Gordon Coachbuilders Luton és a londoni P&A Wood restaurálta az eredeti autót.
  • Amióta 1948-ban visszatért a Rolls-Royce-hoz, az AX201-et reklámcélokra használták és bejárták a világot. Ma is ezt a célt szolgálja, nem múzeumi példány.
  • A világ egyik legértékesebb autójának tartják. 2005-ben 35 millió USD összegre volt biztosítva.
  • Az AX201 jelenleg a Bentley Motors tulajdona.

1:18 Rolls-Royce modell gyűjteményem

Természetesen az 1907-es Silver Ghost a favorit, de a Rolls-Royce mániám nem állt meg ennél a modellnél.
Pár év alatt megvásároltam a Silver Ghost, Phantom I, Silver Cloud III, Silver Shadow, Phantom V (John Lennon), Phantom VI és a Ghost 1:18 léptékű Rolls-Royce modelleket.

Tovább a „DIECAST RR MODELS” oldalra.
Gyártó:
Rolls-Royce Ltd.
Típus:
40/50 h.p. (Silver Ghost)
Gyártási év:
1907
Karosszéria:
Roi-des-Belges
Motor:
6 hengeres, soros
Furat x löket:
114 x 114 mm
Hengertérfogat:
7046 cm3
Teljesítmény:
48 LE 1200 f/perc
Kompresszió:
3,2:1
Sebességváltó:
4 fokozatú
Maximális sebesség:
90 km/h